15 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή

Η πρoστασία του καταναλωτή αποτελεί μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία απορρέει τόσον από τις Συνθήκες όσο και από τις πολιτικές κατευθύνσεις που παρουσίασε ο πρόεδρος Jean-Claude Juncker ήδη από την αρχή της θητείας του, αλλά και σχετικά πρόσφατα, κατά τη διάρκεια της περσινής ομιλίας του για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όταν ζήτησε «…να μην υπάρχει καταναλωτής δεύτερης κατηγορίας» και πρότεινε την αύξηση των εξουσιών των εθνικών αρχών για την εξάλειψη τυχόν παράνομων πρακτικών, οπουδήποτε υπάρχουν.
Ακολουθούν τα 10 βασικά δικαιώματα που όλοι έχουμε ως καταναλωτές και τον τρόπο με τον οποίον μπορούμε να τα διεκδικούμε ως ενεργοί πολίτες με κοινωνική συνείδηση.

Τα 10 βασικά δικαιώματα του καταναλωτή, όπως κατοχυρώνονται από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, είναι:
  1. Ορθή ενημέρωση
Προτού δεσμευτείς συμβατικά, πρέπει να σου δοθούν με απλό και κατανοητό τρόπο όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για τα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας που πρόκειται να προμηθευτείς, όπως είναι η συνολική τιμή, οι όροι πληρωμής και παράδοσης, η διάρκεια της σύμβασης και οι όροι αποδέσμευσης από αυτή,  οδηγίες για την ασφαλή χρήση καθώς επίσης και τα πλήρη στοιχεία του εμπόρου.
  1. Συμβάσεις χωρίς καταχρηστικούς  όρους
Οι συμβάσεις που συνάπτεις για την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών πρέπει να έχουν σαφείς όρους και να μην διαταράσσουν σημαντικά την ισορροπία δικαιωμάτων και υποχρεώσεων σε βάρος σου. Καταχρηστικές ρήτρες δεν σε δεσμεύουν.
  1. Παροχή νόμιμης εγγύησης
Όταν αγοράζεις προϊόντα, είτε από κατάστημα είτε ηλεκτρονικά, δικαιούσαι νόμιμη εγγύηση διάρκειας 2 ετών χωρίς επιπλέον κόστος. Τα μεταχειρισμένα προϊόντα που αγοράζεις από έμπορο καλύπτονται επίσης από ελάχιστη εγγύηση ενός έτους.
  1. Αντικατάσταση, επιδιόρθωση, μείωση του τιμήματος ή και επιστροφή χρημάτων
Εάν το προϊόν που αγόρασες αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ταιριάζει στις προδιαγραφές της διαφήμισής του, δικαιούσαι δωρεάν επισκευή ή αντικατάσταση του προϊόντος και, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μπορείς να ζητήσεις μείωση της τιμής ή υπαναχώρηση από την σύμβαση.
  1. Υπαναχώρηση εντός 14 ημερολογιακών ημερών
Αν αγοράσεις ένα προϊόν από το διαδίκτυο  έχεις δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών. Μπορείς να ακυρώσεις την παραγγελία σου για οποιονδήποτε λόγο εντός αυτού του χρονικού διαστήματος - έστω κι αν άλλαξες γνώμη.
  1. Αποζημίωση
Αν εξαιτίας της χρήσης ελαττωματικού προϊόντος προκληθεί ζημία σε περιουσιακά σου αγαθά, σωματική βλάβη ή ακόμη και θάνατος, ο κατασκευαστής υποχρεούται σε αποζημίωση. Ανάλογη υποχρέωση έχει και ο παρέχων υπηρεσίες για ζημιές που σου προκάλεσε στο πλαίσιο άσκησης της επαγγελματικής του δραστηριότητας.
  1. Ειλικρινείς διαφημίσεις
Η ευρωπαϊκή νομοθεσία απαγορεύει τις παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές και σε προστατεύει από αυτές. Έχεις δικαίωμα σε αξιόπιστες διαφημίσεις και ακριβείς πληροφορίες.
  1. Διαφύλαξη των προσωπικών σου δεδομένων
Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία συλλέγονται νομίμως από τους προμηθευτές, δεν γνωστοποιούνται ούτε μεταβιβάζονται σε τρίτους χωρίς τη προηγούμενη ρητή συναίνεσή σου.
  1. Εναλλακτική επίλυση των καταναλωτικών διαφορών
Έχεις δυνατότητα να επιδιώξεις την επίλυση διαφοράς που έχεις με κάποιον έμπορο, εξωδικαστικά, μέσω κάποιου αναγνωρισμένου Φορέα Εναλλακτικής Επίλυσης Καταναλωτικών Διαφορών (ΕΕΔ). Η διαδικασία ΕΕΔ προσφέρει στους καταναλωτές έναν οικονομικά προσιτό, απλό και γρήγορο τρόπο επίλυσης διαφορών.
  1. Βοήθεια για τις διασυνοριακές σου αγορές
Εάν χρειάζεσαι συμβουλές ή βοήθεια για αγορά προϊόντος ή υπηρεσίας  από προμηθευτή που εδρεύει σε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στη Νορβηγία και την Ισλανδία, μπορείς να απευθυνθείς στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας και στο Συνήγορο του Καταναλωτή.

ΠΗΓΕΣ:

http://chalarismichalis.blogspot.com/2015/03/14-15.html

https://ec.europa.eu/cyprus/news/20190313_1_el
Adbox

@templatesyard

δοκιμη